- Идентификаторы и классы
- Идентификаторы
- Классы
- Type, class, and ID selectors
- Type selectors
- The universal selector
- Using the universal selector to make your selectors easier to read
- Class selectors
- Targeting classes on particular elements
- Target an element if it has more than one class applied
- ID selectors
- Summary
- Found a content problem with this page?
Идентификаторы и классы
Периодически поднимается спор о целесообразности использования идентификаторов в вёрстке. Основной довод состоит в том, что идентификаторы предназначены для доступа и управления элементами веб-страницы с помощью скриптов, а для изменения стилей элементов должны применяться исключительно классы. В действительности нет разницы, через что задавать стили, но следует помнить о некоторых особенностях идентификаторов и классов, а также подводных камнях, которые могут поджидать разработчиков.
Для начала перечислим характерные признаки этих селекторов.
Идентификаторы
- В коде документа каждый идентификатор уникален и должен быть включён лишь один раз.
- Имя идентификатора чувствительно к регистру.
- Через метод getElementById можно получить доступ к элементу по его идентификатору и изменить свойства элемента.
- Стиль для идентификатора имеет приоритет выше, чем у классов.
- Классы могут использоваться в коде неоднократно.
- Имена классов чувствительны к регистру.
- Классы можно комбинировать между собой, добавляя несколько классов к одному тегу.
Идентификаторы
Если во время работы веб-страницы требуется изменить стиль некоторых элементов «на лету» или выводить внутри них какой-либо текст, с идентификаторами это делается гораздо проще. Обращение к элементу происходит через метод getElementById , параметром которого служит имя идентификатора. В примере 21.1 к текстовому полю формы добавляется идентификатор с именем userName , затем с помощью функции JavaScript делается проверка на то, что пользователь ввёл в это поле какой-либо текст. Если никакого текста нет, но кнопка Submit нажата, выводится сообщение внутри тега с идентификатором msg . Если всё правильно, данные формы отправляются по адресу, указанному атрибутом action .
Пример 21.1. Проверка данных формы
function validForm(f) Введите свое имя:
Поскольку идентификаторы чувствительны к регистру, имеет значение их однотипное написание. Внутри тега используется имя userName , его же следует указать и в методе getElementById . При ошибочном написании, например, username , скрипт перестанет работать, как требуется.
В примере выше стили вообще никакого участия не принимали, сами идентификаторы требовались для работы скриптов. При использовании в CSS следует учитывать, что идентификаторы обладают высоким приоритетом по сравнению с классами. Поясним это на примере 21.2.
Пример 21.2. Сочетание стилей
HTML5 CSS 2.1 IE Cr Op Sa Fx
#A, .a < border: none; background: #f0f0f0; color: green; padding: 5px; >.b Стиль классов a и b
Для первого абзаца устанавливается стиль от идентификатора A и класса b , свойства которых противоречат друг другу. При этом стиль класса будет игнорироваться из-за особенностей каскадирования и специфичности. Для второго абзаца стиль задаётся через классы a и b одновременно. Приоритет у классов одинаковый, значит, в случае противоречия будут задействованы те свойства, которые указаны в стиле ниже. К последнему абзацу применяется стиль только от класса b . На рис. 21.1 показан результат применения стилей.
Рис. 21.1. Использование стилей для текста
Специфичность в каскадировании начинает играть роль при разрастании стилевого файла за счёт увеличения числа селекторов, что характерно для больших и сложных сайтов. Чтобы стиль применялся корректно, необходимо грамотно управлять специфичностью селекторов путем использования идентификаторов, повышения важности через !important , порядком следования свойств.
Классы
Поскольку к элементу одновременно можно добавлять более одного класса, это позволяет завести несколько универсальных классов со стилевыми свойствами на все случаи и включать их к тегам при необходимости. Предположим, что большинство блоков на странице имеют закругленные уголки, причём некоторые блоки ещё имеют красную рамку, а некоторые нет. В этом случае можем написать такой стиль (пример 21.3).
Пример 21.3. Использование классов
Указывая разные классы в атрибуте class мы можем комбинировать набор стилевых свойств и получить таким образом блоки с рамкой, блоки без рамки, со скруглёнными или прямыми уголками. Это несколько похоже на группирование селекторов, но обладает большей гибкостью.
Type, class, and ID selectors
In this lesson, we examine some of the simplest selectors, which you will probably use most frequently in your work.
Prerequisites: | Basic computer literacy, basic software installed, basic knowledge of working with files, HTML basics (study Introduction to HTML), and an idea of how CSS works (study CSS first steps.) |
---|---|
Objective: | To learn about the different CSS selectors we can use to apply CSS to a document. |
Type selectors
A type selector is sometimes referred to as a tag name selector or element selector because it selects an HTML tag/element in your document. In the example below, we have used the span , em and strong selectors.
Try adding a CSS rule to select the element and change its color to blue.
The universal selector
The universal selector is indicated by an asterisk ( * ). It selects everything in the document (or inside the parent element if it is being chained together with another element and a descendant combinator). In the following example, we use the universal selector to remove the margins on all elements. Instead of the default styling added by the browser — which spaces out headings and paragraphs with margins — everything is close together.
This kind of behavior can sometimes be seen in «reset stylesheets», which strip out all of the browser styling. Since the universal selector makes global changes, we use it for very specific situations, such as the one described below.
Using the universal selector to make your selectors easier to read
One use of the universal selector is to make selectors easier to read and more obvious in terms of what they are doing. For example, if we wanted to select any descendant elements of an element that are the first child of their parent, including direct children, and make them bold, we could use the :first-child pseudo-class. We will learn more about this in the lesson on pseudo-classes and pseudo-elements, as a descendant selector along with the element selector:
article :first-child font-weight: bold; >
However, this selector could be confused with article:first-child , which will select any element that is the first child of another element.
To avoid this confusion, we can add the universal selector to the :first-child pseudo-class, so it is more obvious what the selector is doing. It is selecting any element which is the first-child of an element, or the first-child of any descendant element of :
article *:first-child font-weight: bold; >
Although both do the same thing, the readability is significantly improved.
Class selectors
The class selector starts with a dot ( . ) character. It will select everything in the document with that class applied to it. In the live example below we have created a class called highlight , and have applied it to several places in my document. All of the elements that have the class applied are highlighted.
Targeting classes on particular elements
You can create a selector that will target specific elements with the class applied. In this next example, we will highlight a with a class of highlight differently to an heading with a class of highlight . We do this by using the type selector for the element we want to target, with the class appended using a dot, with no white space in between.
This approach reduces the scope of a rule. The rule will only apply to that particular element and class combination. You would need to add another selector if you decided the rule should apply to other elements too.
Target an element if it has more than one class applied
You can apply multiple classes to an element and target them individually, or only select the element when all of the classes in the selector are present. This can be helpful when building up components that can be combined in different ways on your site.
In the example below, we have a that contains a note. The grey border is applied when the box has a class of notebox . If it also has a class of warning or danger , we change the border-color .
We can tell the browser that we only want to match the element if it has two classes applied by chaining them together with no white space between them. You’ll see that the last doesn’t get any styling applied, as it only has the danger class; it needs notebox as well to get anything applied.
ID selectors
An ID selector begins with a # rather than a dot character, but is used in the same way as a class selector. However, an ID can be used only once per page, and elements can only have a single id value applied to them. It can select an element that has the id set on it, and you can precede the ID with a type selector to only target the element if both the element and ID match. You can see both of these uses in the following example:
Warning: Using the same ID multiple times in a document may appear to work for styling purposes, but don’t do this. It results in invalid code, and will cause strange behavior in many places.
Note: As we learned in the lesson on specificity, an ID has high specificity. It will overrule most other selectors. In most cases, it is preferable to add a class to an element instead of an ID. However, if using the ID is the only way to target the element — perhaps because you do not have access to the markup and cannot edit it — this will work.
Summary
That wraps up Type, class, and ID selectors. We’ll continue exploring selectors by looking at attribute selectors.
Found a content problem with this page?
This page was last modified on Jun 30, 2023 by MDN contributors.
Your blueprint for a better internet.