Java все компоненты swing

Как создать графический интерфейс с примерами Swing на Java

Swing в Java является частью базового класса Java, который является независимым от платформы. Он используется для создания оконных приложений и включает в себя такие компоненты, как кнопка, полоса прокрутки, текстовое поле и т. д.

Объединение всех этих компонентов создает графический интерфейс пользователя.

Что такое Swing в Java?

Swing в Java – это легкий инструментарий с графическим интерфейсом, который имеет широкий спектр виджетов для создания оптимизированных оконных приложений. Это часть JFC (Java Foundation Classes). Он построен на основе AWT API и полностью написан на Java. Он не зависит от платформы в отличие от AWT и имеет легкие компоненты.

Создавать приложения становится проще, поскольку у нас уже есть компоненты GUI, такие как кнопка, флажок и т. д.

Контейнерный класс

Любой класс, в котором есть другие компоненты, называется контейнерным классом. Для создания приложений с графическим интерфейсом необходим как минимум один класс контейнеров.

Ниже приведены три типа контейнерных классов:

  1. Панель – используется для организации компонентов в окне.
  2. Рамка – полностью функционирующее окно со значками и заголовками.
  3. Диалог – это как всплывающее окно, но не полностью функциональное, как рамка.

Разница между AWT и Swing

Иерархия

иерархия swing

Объяснение: Все компоненты в свинге, такие как JButton, JComboBox, JList, JLabel, унаследованы от класса JComponent, который можно добавить в классы контейнера.

Читайте также:  The Box Model

Контейнеры – это окна, такие как рамка и диалоговые окна. Основные компоненты являются строительными блоками любого графического приложения. Такие методы, как setLayout, переопределяют макет по умолчанию в каждом контейнере. Контейнеры, такие как JFrame и JDialog, могут добавлять только компонент к себе. Ниже приведены несколько компонентов с примерами, чтобы понять, как мы можем их использовать.

JButton Class

Он используется для создания помеченной кнопки. Использование ActionListener приведет к некоторым действиям при нажатии кнопки. Он наследует класс AbstractButton и не зависит от платформы.

import javax.swing.*; public class example < public static void main(String args[]) < JFrame a = new JFrame("example"); JButton b = new JButton("click me"); b.setBounds(40,90,85,20); a.add(b); a.setSize(300,300); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >>

пример кнопки

JTextField Class

Он наследует класс JTextComponent и используется для редактирования однострочного текста.

import javax.swing.*; public class example < public static void main(String args[]) < JFrame a = new JFrame("example"); JTextField b = new JTextField("edureka"); b.setBounds(50,100,200,30); a.add(b); a.setSize(300,300); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >>

создание поля редактируемого текста

JScrollBar Class

Он используется для добавления полосы прокрутки, как горизонтальной, так и вертикальной.

import javax.swing.*; class example < example()< JFrame a = new JFrame("example"); JScrollBar b = new JScrollBar(); b.setBounds(90,90,40,90); a.add(b); a.setSize(300,300); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >public static void main(String args[]) < new example(); >>

пример JScrollBar

JPanel Class

Он наследует класс JComponent и предоставляет пространство для приложения, которое может присоединить любой другой компонент.

import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Example < Example()< JFrame a = new JFrame("example"); JPanel p = new JPanel(); p.setBounds(40,70,200,200); JButton b = new JButton("click me"); b.setBounds(60,50,80,40); p.add(b); a.add(p); a.setSize(400,400); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >public static void main(String args[]) < new Example(); >>

компонент JPanel

JMenu Class

Он наследует класс JMenuItem и является компонентом выпадающего меню, которое отображается из строки меню.

import javax.swing.*; class Example < JMenu menu; JMenuItem a1,a2; Example() < JFrame a = new JFrame("Example"); menu = new JMenu("options"); JMenuBar m1 = new JMenuBar(); a1 = new JMenuItem("example"); a2 = new JMenuItem("example1"); menu.add(a1); menu.add(a2); m1.add(menu); a.setJMenuBar(m1); a.setSize(400,400); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >public static void main(String args[]) < new Example(); >>

выпадающее меню

Вывод:

Класс JList

Он наследует класс JComponent, объект класса JList представляет список текстовых элементов.

import javax.swing.*; public class Example < Example()< JFrame a = new JFrame("example"); DefaultListModell = new DefaultListModel< >(); l.addElement("first item"); l.addElement("second item"); JList b = new JList< >(l); b.setBounds(100,100,75,75); a.add(b); a.setSize(400,400); a.setVisible(true); a.setLayout(null); > public static void main(String args[]) < new Example(); >>

Класс JList

Вывод:

JLabel Class

Используется для размещения текста в контейнере. Он также наследует класс JComponent.

import javax.swing.*; public class Example < public static void main(String args[]) < JFrame a = new JFrame("example"); JLabel b1; b1 = new JLabel("edureka"); b1.setBounds(40,40,90,20); a.add(b1); a.setSize(400,400); a.setLayout(null); a.setVisible(true); >>

размещение текста в контейнере

Вывод:

JComboBox Class

Он наследует класс JComponent и используется для отображения всплывающего меню выбора.

import javax.swing.*; public class Example< JFrame a; Example()< a = new JFrame("example"); string courses[] = < "core java","advance java", "java servlet">; JComboBox c = new JComboBox(courses); c.setBounds(40,40,90,20); a.add(c); a.setSize(400,400); a.setLayout(null); a.setVisible(true); > public static void main(String args[]) < new Example(); >>

отображения всплывающего меню java

Вывод:

Для размещения компонентов внутри контейнера мы используем менеджер макета. Ниже приведены несколько менеджеров макетов:

Макет границы

Менеджер границы

Менеджер по умолчанию для каждого JFrame – BorderLayout. Он размещает компоненты в пяти местах: сверху, снизу, слева, справа и по центру.

Макет потока

Макет потока

FlowLayout просто кладет компоненты в ряд один за другим, это менеджер компоновки по умолчанию для каждого JPanel.

GridBag Layout

GridBagLayout размещает компоненты в сетке

GridBagLayout размещает компоненты в сетке, что позволяет компонентам охватывать более одной ячейки.

Пример: фрейм чата

import javax.swing.*; import java.awt.*; class Example < public static void main(String args[]) < JFrame frame = new JFrame("Chat Frame"); frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); frame.setSize(400, 400); JMenuBar ob = new JMenuBar(); JMenu ob1 = new JMenu("FILE"); JMenu ob2 = new JMenu("Help"); ob.add(ob1); ob.add(ob2); JMenuItem m11 = new JMenuItem("Open"); JMenuItem m22 = new JMenuItem("Save as"); ob1.add(m11); ob1.add(m22); JPanel panel = new JPanel(); // the panel is not visible in output JLabel label = new JLabel("Enter Text"); JTextField tf = new JTextField(10); // accepts upto 10 characters JButton send = new JButton("Send"); JButton reset = new JButton("Reset"); panel.add(label); // Components Added using Flow Layout panel.add(label); // Components Added using Flow Layout panel.add(tf); panel.add(send); panel.add(reset); JTextArea ta = new JTextArea(); frame.getContentPane().add(BorderLayout.SOUTH, panel); frame.getContentPane().add(BorderLayout.NORTH, tf); frame.getContentPane().add(BorderLayout.CENTER, ta); frame.setVisible(true); >>

чат на Java пример

Это простой пример создания GUI с использованием Swing в Java.

Средняя оценка 4.7 / 5. Количество голосов: 137

Спасибо, помогите другим — напишите комментарий, добавьте информации к статье.

Видим, что вы не нашли ответ на свой вопрос.

Напишите комментарий, что можно добавить к статье, какой информации не хватает.

Источник

Package javax.swing

Provides a set of «lightweight» (all-Java language) components that, to the maximum degree possible, work the same on all platforms. For a programmer’s guide to using these components, see Creating a GUI with JFC/Swing, a trail in The Java Tutorial. For other resources, see Related Documentation.

Swing’s Threading Policy

In general Swing is not thread safe. All Swing components and related classes, unless otherwise documented, must be accessed on the event dispatching thread.

Typical Swing applications do processing in response to an event generated from a user gesture. For example, clicking on a JButton notifies all ActionListeners added to the JButton . As all events generated from a user gesture are dispatched on the event dispatching thread, most developers are not impacted by the restriction.

Where the impact lies, however, is in constructing and showing a Swing application. Calls to an application’s main method, or methods in Applet , are not invoked on the event dispatching thread. As such, care must be taken to transfer control to the event dispatching thread when constructing and showing an application or applet. The preferred way to transfer control and begin working with Swing is to use invokeLater . The invokeLater method schedules a Runnable to be processed on the event dispatching thread. The following two examples work equally well for transferring control and starting up a Swing application:

import javax.swing.SwingUtilities; public class MyApp implements Runnable < public void run() < // Invoked on the event dispatching thread. // Construct and show GUI. >public static void main(String[] args) < SwingUtilities.invokeLater(new MyApp()); >>
import javax.swing.SwingUtilities; public class MyApp < MyApp(String[] args) < // Invoked on the event dispatching thread. // Do any initialization here. >public void show() < // Show the UI. >public static void main(final String[] args) < // Schedule a job for the event-dispatching thread: // creating and showing this application's GUI. SwingUtilities.invokeLater(new Runnable() < public void run() < new MyApp(args).show(); >>); > >

This restriction also applies to models attached to Swing components. For example, if a TableModel is attached to a JTable , the TableModel should only be modified on the event dispatching thread. If you modify the model on a separate thread you run the risk of exceptions and possible display corruption.

Although it is generally safe to make updates to the UI immediately, when executing on the event dispatch thread, there is an exception : if a model listener tries to further change the UI before the UI has been updated to reflect a pending change then the UI may render incorrectly. This can happen if an application installed listener needs to update the UI in response to an event which will cause a change in the model structure. It is important to first allow component installed listeners to process this change, since there is no guarantee of the order in which listeners may be called. The solution is for the application listener to make the change using SwingUtilities.invokeLater so that any changes to UI rendering will be done post processing all the model listeners installed by the component.

As all events are delivered on the event dispatching thread, care must be taken in event processing. In particular, a long running task, such as network io or computational intensive processing, executed on the event dispatching thread blocks the event dispatching thread from dispatching any other events. While the event dispatching thread is blocked the application is completely unresponsive to user input. Refer to SwingWorker for the preferred way to do such processing when working with Swing.

More information on this topic can be found in the Swing tutorial, in particular the section on Concurrency in Swing.

The Action interface provides a useful extension to the ActionListener interface in cases where the same functionality may be accessed by several controls.

Источник

Package javax.swing

Provides a set of «lightweight» (all-Java language) components that, to the maximum degree possible, work the same on all platforms. For a programmer’s guide to using these components, see Creating a GUI with JFC/Swing, a trail in The Java Tutorial. For other resources, see Related Documentation.

Swing’s Threading Policy

In general Swing is not thread safe. All Swing components and related classes, unless otherwise documented, must be accessed on the event dispatching thread.

Typical Swing applications do processing in response to an event generated from a user gesture. For example, clicking on a JButton notifies all ActionListeners added to the JButton . As all events generated from a user gesture are dispatched on the event dispatching thread, most developers are not impacted by the restriction.

Where the impact lies, however, is in constructing and showing a Swing application. Calls to an application’s main method, or methods in Applet , are not invoked on the event dispatching thread. As such, care must be taken to transfer control to the event dispatching thread when constructing and showing an application or applet. The preferred way to transfer control and begin working with Swing is to use invokeLater . The invokeLater method schedules a Runnable to be processed on the event dispatching thread. The following two examples work equally well for transferring control and starting up a Swing application:

import javax.swing.SwingUtilities; public class MyApp implements Runnable < public void run() < // Invoked on the event dispatching thread. // Construct and show GUI. >public static void main(String[] args) < SwingUtilities.invokeLater(new MyApp()); >>
import javax.swing.SwingUtilities; public class MyApp < MyApp(String[] args) < // Invoked on the event dispatching thread. // Do any initialization here. >public void show() < // Show the UI. >public static void main(final String[] args) < // Schedule a job for the event-dispatching thread: // creating and showing this application's GUI. SwingUtilities.invokeLater(new Runnable() < public void run() < new MyApp(args).show(); >>); > >

This restriction also applies to models attached to Swing components. For example, if a TableModel is attached to a JTable , the TableModel should only be modified on the event dispatching thread. If you modify the model on a separate thread you run the risk of exceptions and possible display corruption.

Although it is generally safe to make updates to the UI immediately, when executing on the event dispatch thread, there is an exception : if a model listener tries to further change the UI before the UI has been updated to reflect a pending change then the UI may render incorrectly. This can happen if an application installed listener needs to update the UI in response to an event which will cause a change in the model structure. It is important to first allow component installed listeners to process this change, since there is no guarantee of the order in which listeners may be called. The solution is for the application listener to make the change using SwingUtilities.invokeLater(Runnable) so that any changes to UI rendering will be done post processing all the model listeners installed by the component.

As all events are delivered on the event dispatching thread, care must be taken in event processing. In particular, a long running task, such as network io or computational intensive processing, executed on the event dispatching thread blocks the event dispatching thread from dispatching any other events. While the event dispatching thread is blocked the application is completely unresponsive to user input. Refer to SwingWorker for the preferred way to do such processing when working with Swing.

More information on this topic can be found in the Swing tutorial, in particular the section on Concurrency in Swing.

Источник

Оцените статью