- 10 главных конструкций языка Go
- Комментарии
- Структура программы
- Переменные, константы и типы данных
- Ввод и вывод
- Присваивание и сравнение
- Условный оператор if
- Оператор множественного выбора switch
- Цикл с предусловием for
- Documentation
- Getting Started
- Installing Go
- Tutorial: Getting started
- Tutorial: Create a module
- Tutorial: Getting started with multi-module workspaces
- Tutorial: Developing a RESTful API with Go and Gin
- Tutorial: Getting started with generics
- Tutorial: Getting started with fuzzing
- Writing Web Applications
- How to write Go code
- A Tour of Go
- Using and understanding Go
- Effective Go
- Frequently Asked Questions (FAQ)
- Editor plugins and IDEs
- Diagnostics
- A Guide to the Go Garbage Collector
- Managing dependencies
- Fuzzing
- Coverage for Go applications
- Profile-guided optimization
- References
- Package Documentation
- Command Documentation
- Language Specification
- Go Modules Reference
- go.mod file reference
- The Go Memory Model
- Contribution Guide
- Release History
- Accessing databases
- Tutorial: Accessing a relational database
- Accessing relational databases
- Opening a database handle
- Executing SQL statements that don’t return data
- Querying for data
- Using prepared statements
- Executing transactions
- Canceling in-progress database operations
- Managing connections
- Avoiding SQL injection risk
- Developing modules
- Developing and publishing modules
- Module release and versioning workflow
- Managing module source
- Developing a major version update
- Publishing a module
- Module version numbering
- Talks
- A Video Tour of Go
- Code that grows with grace
- Go Concurrency Patterns
- Advanced Go Concurrency Patterns
- More
- Codewalks
- Language
- Packages
- Modules
- Tools
- Wiki
10 главных конструкций языка Go
Это краткое руководство по основным конструкциям языка Go для тех, кто только начинает разбираться в языке. Зачем? Чтобы был.
👉 Точка с запятой после команд в Go не ставится.
Комментарии
Комментарии в Go бывают двух видов: однострочные и многострочные.
// Это однострочный комментарий,
который действует только на той строке, где есть два слеша подряд
/* А это многострочный комментарий.
С помощью звёздочки и слеша можно писать
длинные комментарии на несколько строк.
Всё, что между ними, — это комментарий */
Структура программы
Каждая программа на Go — это пакет. В зависимости от его содержимого, этот пакет может стать основным файлом программы, а может — библиотекой с кодом в помощь другим программам.
// название программы (пакета) package main // подгружаем нужные пакеты, если команды из этих пакетов понадобятся в нашей программе import "fmt" // основная функция — main — означает, что её содержимое и будет выполняться после запуска программы // кроме неё в программе может быть сколько угодно других функций func main() < // содержимое функции fmt.Println("Hello World") >
Переменные, константы и типы данных
Переменная (может менять значение в любой момент): var .
Константа (не может менять значение после объявления): const .
При объявлении переменной или константы нужно обязательно указать тип, чтобы компилятор знал, как с этим работать.
var x string // строковая переменная с заданным значением, которое можно менять // для этого сразу после объявления переменной можно написать её стартовое значение var x1 string = "Привет, это журнал Код" // целые числа var y int var y1 int32 = 42 // дробное число var z float32 = 22.2
Ввод и вывод
Что подключить: библиотеку fmt: import «fmt»
- Print() ← выводим что-то и оставляем курсор на этой же строке
- Println () ← выводим что-то и переводим курсор на новую строку
- Printf() ← чтобы вставлять значения переменных в текст
- Scan(&имя_переменной) ← чтобы просто поместить введённое значение в переменную;
- Scanf(%формат, &имя_переменной) ← чтобы заранее указать тип данных, которые будем вводить.
Присваивание и сравнение
Присваивание обозначается одним знаком равно, а проверка на равенство — двумя.
// присваивание y = 10 var y1 int32 = 42 // сравнение fmt.Print(y1 == 10)
Условный оператор if
При одиночном сравнении скобки можно не ставить. Открывающая скобка остаётся на той же строке, что и условие:
package main import "fmt" func main() < // если условие верное if "Apple" < // то выполняем то, что идёт в скобках fmt.Println("Введите свой логин и пароль") // если условие не выполнилось, то можно сразу проверить ещё одно условие // так можно делать сколько угодно раз >else if < // выводим второй ответ fmt.Println("Ваша операционная система не поддерживается") // выполняем то, что относится к последнему if >else < fmt.Println("Ошибка ввода") >>
Оператор множественного выбора switch
После первого найденного варианта оператор выполняет нужные действия и прекращает работу.
// перебираем возможные варианты для переменной ID switch ID < // проверяем одно значение case "Apple": fmt.Println("Введите свой логин и пароль") // проверяем второе значение case "Google": fmt.Println("Ваша операционная система не поддерживается") // если ничего нужного не нашлось default: fmt.Println("Ошибка ввода") >
Цикл с предусловием for
Самый простой цикл — можно объявить только условие, а остальное сделать внутри цикла:
package main import "fmt" func main() < // переменная для цикла var count = 10 // пока переменная больше 0 — цикл работает for count >0 < // выводим текущее значение переменной fmt.Println(count) // уменьшаем её на единицу count = count - 1 >>
Ещё есть варианты цикла for как в С или С++ — с переменной, условием и шагом цикла:
В «Яндекс Практикуме» можно стать разработчиком, тестировщиком, аналитиком и менеджером цифровых продуктов. Первая часть обучения всегда бесплатная, чтобы попробовать и найти то, что вам по душе. Дальше — программы трудоустройства.
Documentation
The Go programming language is an open source project to make programmers more productive.
Go is expressive, concise, clean, and efficient. Its concurrency mechanisms make it easy to write programs that get the most out of multicore and networked machines, while its novel type system enables flexible and modular program construction. Go compiles quickly to machine code yet has the convenience of garbage collection and the power of run-time reflection. It’s a fast, statically typed, compiled language that feels like a dynamically typed, interpreted language.
Getting Started
Installing Go
Instructions for downloading and installing Go.
Tutorial: Getting started
A brief Hello, World tutorial to get started. Learn a bit about Go code, tools, packages, and modules.
Tutorial: Create a module
A tutorial of short topics introducing functions, error handling, arrays, maps, unit testing, and compiling.
Tutorial: Getting started with multi-module workspaces
Introduces the basics of creating and using multi-module workspaces in Go. Multi-module workspaces are useful for making changes across multiple modules.
Tutorial: Developing a RESTful API with Go and Gin
Introduces the basics of writing a RESTful web service API with Go and the Gin Web Framework.
Tutorial: Getting started with generics
With generics, you can declare and use functions or types that are written to work with any of a set of types provided by calling code.
Tutorial: Getting started with fuzzing
Fuzzing can generate inputs to your tests that can catch edge cases and security issues that you may have missed.
Writing Web Applications
Building a simple web application.
How to write Go code
This doc explains how to develop a simple set of Go packages inside a module, and it shows how to use the go command to build and test packages.
A Tour of Go
An interactive introduction to Go in four sections. The first section covers basic syntax and data structures; the second discusses methods and interfaces; the third is about Generics; and the fourth introduces Go’s concurrency primitives. Each section concludes with a few exercises so you can practice what you’ve learned. You can take the tour online or install it locally with:
$ go install golang.org/x/website/tour@latest
This will place the tour binary in your GOPATH’s bin directory.
Using and understanding Go
Effective Go
A document that gives tips for writing clear, idiomatic Go code. A must read for any new Go programmer. It augments the tour and the language specification, both of which should be read first.
Frequently Asked Questions (FAQ)
Answers to common questions about Go.
Editor plugins and IDEs
A document that summarizes commonly used editor plugins and IDEs with Go support.
Diagnostics
Summarizes tools and methodologies to diagnose problems in Go programs.
A Guide to the Go Garbage Collector
A document that describes how Go manages memory, and how to make the most of it.
Managing dependencies
When your code uses external packages, those packages (distributed as modules) become dependencies.
Fuzzing
Main documentation page for Go fuzzing.
Coverage for Go applications
Main documentation page for coverage testing of Go applications.
Profile-guided optimization
Main documentation page for profile-guided optimization (PGO) of Go applications.
References
Package Documentation
The documentation for the Go standard library.
Command Documentation
The documentation for the Go tools.
Language Specification
The official Go Language specification.
Go Modules Reference
A detailed reference manual for Go’s dependency management system.
go.mod file reference
Reference for the directives included in a go.mod file.
The Go Memory Model
A document that specifies the conditions under which reads of a variable in one goroutine can be guaranteed to observe values produced by writes to the same variable in a different goroutine.
Contribution Guide
Release History
A summary of the changes between Go releases.
Accessing databases
Tutorial: Accessing a relational database
Introduces the basics of accessing a relational database using Go and the database/sql package in the standard library.
Accessing relational databases
An overview of Go’s data access features.
Opening a database handle
You use the Go database handle to execute database operations. Once you open a handle with database connection properties, the handle represents a connection pool it manages on your behalf.
Executing SQL statements that don’t return data
For SQL operations that might change the database, including SQL INSERT , UPDATE , and DELETE , you use Exec methods.
Querying for data
For SELECT statements that return data from a query, using the Query or QueryRow method.
Using prepared statements
Defining a prepared statement for repeated use can help your code run a bit faster by avoiding the overhead of re-creating the statement each time your code performs the database operation.
Executing transactions
sql.Tx exports methods representing transaction-specific semantics, including Commit and Rollback , as well as methods you use to perform common database operations.
Canceling in-progress database operations
Using context.Context, you can have your application’s function calls and services stop working early and return an error when their processing is no longer needed.
Managing connections
For some advanced programs, you might need to tune connection pool parameters or work with connections explicitly.
Avoiding SQL injection risk
You can avoid an SQL injection risk by providing SQL parameter values as sql package function arguments
Developing modules
Developing and publishing modules
You can collect related packages into modules, then publish the modules for other developers to use. This topic gives an overview of developing and publishing modules.
Module release and versioning workflow
When you develop modules for use by other developers, you can follow a workflow that helps ensure a reliable, consistent experience for developers using the module. This topic describes the high-level steps in that workflow.
Managing module source
When you’re developing modules to publish for others to use, you can help ensure that your modules are easier for other developers to use by following the repository conventions described in this topic.
Developing a major version update
A major version update can be very disruptive to your module’s users because it includes breaking changes and represents a new module. Learn more in this topic.
Publishing a module
When you want to make a module available for other developers, you publish it so that it’s visible to Go tools. Once you’ve published the module, developers importing its packages will be able to resolve a dependency on the module by running commands such as go get .
Module version numbering
A module’s developer uses each part of a module’s version number to signal the version’s stability and backward compatibility. For each new release, a module’s release version number specifically reflects the nature of the module’s changes since the preceding release.
Talks
A Video Tour of Go
Three things that make Go fast, fun, and productive: interfaces, reflection, and concurrency. Builds a toy web crawler to demonstrate these.
Code that grows with grace
One of Go’s key design goals is code adaptability; that it should be easy to take a simple design and build upon it in a clean and natural way. In this talk Andrew Gerrand describes a simple «chat roulette» server that matches pairs of incoming TCP connections, and then use Go’s concurrency mechanisms, interfaces, and standard library to extend it with a web interface and other features. While the function of the program changes dramatically, Go’s flexibility preserves the original design as it grows.
Go Concurrency Patterns
Concurrency is the key to designing high performance network services. Go’s concurrency primitives (goroutines and channels) provide a simple and efficient means of expressing concurrent execution. In this talk we see how tricky concurrency problems can be solved gracefully with simple Go code.
Advanced Go Concurrency Patterns
This talk expands on the Go Concurrency Patterns talk to dive deeper into Go’s concurrency primitives.
More
See the Go Talks site and wiki page for more Go talks.
Codewalks
Guided tours of Go programs.
Language
Packages
- JSON and Go — using the json package.
- Gobs of data — the design and use of the gob package.
- The Laws of Reflection — the fundamentals of the reflect package.
- The Go image package — the fundamentals of the image package.
- The Go image/draw package — the fundamentals of the image/draw package.
Modules
- Using Go Modules — an introduction to using modules in a simple project.
- Migrating to Go Modules — converting an existing project to use modules.
- Publishing Go Modules — how to make new versions of modules available to others.
- Go Modules: v2 and Beyond — creating and publishing major versions 2 and higher.
- Keeping Your Modules Compatible — how to keep your modules compatible with prior minor/patch versions.
Tools
- About the Go command — why we wrote it, what it is, what it’s not, and how to use it.
- Go Doc Comments — writing good program documentation
- Debugging Go Code with GDB
- Data Race Detector — a manual for the data race detector.
- A Quick Guide to Go’s Assembler — an introduction to the assembler used by Go.
- C? Go? Cgo! — linking against C code with cgo.
- Profiling Go Programs
- Introducing the Go Race Detector — an introduction to the race detector.
Wiki
The Go Wiki, maintained by the Go community, includes articles about the Go language, tools, and other resources.
See the Learn page at the Wiki for more Go learning resources.